How to: de gastenlijst maken voor een feest
Ben je jarig, ga je trouwen of wordt je dochter 1 jaar? Dan is het tijd voor een feestje! Iedereen viert feestjes op zijn eigen manier, maar één ding is altijd hetzelfde: je bepaalt van tevoren hoeveel mensen je uitnodigt en wie je uitnodigt. En omdat dat soms best ingewikkeld is, helpen wij je graag bij het gastenlijst maken!
Hoe zie je het feest voor je?
Een gastenlijst maken doe je natuurlijk niet zonder te bedenken hoe je het feest voor je ziet. Wil je liever een intiem feestje thuis vieren of ga je voor een uitgebreid feest op locatie? Daarbij is het ook goed om te bedenken of je samen wilt eten, alleen een drankje wilt doen of wilt kunnen dansen. Betrek hierbij ook het budget van je feestje. Gezellig uit eten gaan betekent misschien namelijk dat je niet zoveel mensen kunt uitnodigen. Kijk ook naar de gelegenheid van je feestje. Tijdens een groot kraamfeest laat je je baby op één moment aan veel mensen zien die wat verder van je afstaan. Op de eerste verjaardag van je dochter wil je er misschien juist voor kiezen om het gezelschap klein te houden, zodat het niet te druk is voor haar. En op je 50e verjaardag is een groot feest met familie, vrienden, buren en kennissen wel op z’n plaats!
De gastenlijst maken: toevoegen en schrappen
Nadat je nagedacht hebt over hoe je het feest voor je ziet, maak je de gastenlijst. En hierbij hoef je nog niet na te denken over het aantal gasten, want dat komt later wel! Bedenk dus wie je allemaal uit wilt nodigen op je feestje. Zet het onder elkaar of deel de gasten in groepen in, zoals familie, vrienden, collega’s en kennissen. Zo weet je zeker dat je niemand vergeet. Is je lijst klaar? Dan kan het zijn dat er te veel gasten op staan dan je in je hoofd had. Schrap de mensen die wat verder van je weg staan. Wil je bijvoorbeeld echt al je collega’s uitnodigen, of kun je ook alleen de collega uitnodigen waar je het goed mee kunt vinden?
Wie nodig je uit: onderscheid maken in gasten?
Voor het gastenlijst maken is het ook belangrijk of je alleen mensen uitnodigt waar je echt goed mee kunt, of ook mensen uitnodigt omdat je dit sociaal vindt. Dit is voor iedereen heel persoonlijk. Vind je dat een persoon te luidruchtig is en feestjes vaak naar zijn hand probeert te zetten? Je kunt er dan voor kiezen om diegene niet uit te nodigen, maar dit valt niet altijd in goede aarde. Wil je nare reacties vermijden omdat de rest van de familie wel uitgenodigd is? Dan is het beter om geen onderscheid te maken.
Als je de gastenlijst voor je bruiloft maakt, kun je beter wel wat kritischer zijn. Je mooiste dag breng je namelijk het liefste door met je favoriete mensen! Daarbij is een bruiloft erg duur en lopen de kosten met elke gast verder op. Je lost dit eenvoudig op door onderscheid te maken in daggasten, avondgasten en receptiegasten. De daggasten mogen de hele dag met je meebeleven, de avondgasten zijn welkom bij de ceremonie en het feest en de receptiegasten mogen alleen bij de ceremonie en de receptie aanwezig zijn. Die oude schoolvriendin kun je bijvoorbeeld ook alleen op de receptie uitnodigen!
Moet je de partner van je vriendin of collega ook uitnodigen?
De gastenlijst maken is vaak wikken en wegen. Moet je bijvoorbeeld de partner van die ene vriendin ook uitnodigen of kun je haar ook alleen uitnodigen? Ook kan deze vraag je bezighouden als je je collega’s uitnodigt. Meestal is het per situatie verschillend of je zijn of haar partner ook uitnodigt. Kent diegene verder niemand op je feestje? Dan is het wel zo leuk om ook de partner uit te nodigen. Maar als diegene assertief is en gemakkelijk zelf gesprekken aangaat, zou hij of zij zich ook prima alleen kunnen redden. Daarbij nodig je misschien wel meer mensen uit die niemand kennen. Misschien kunnen ze het samen juist goed vinden!
Wees eerlijk tegen mensen die je niet uitnodigt
Als je rigoureus gasten geschrapt hebt van je eerste gastenlijst kan het voorkomen dat je hier reacties over krijgt. Mensen voelen zich misschien wel gepasseerd en vragen zich af of ze de uitnodiging gemist hebben. Zeg hen dan gewoon eerlijk waarom ze niet uitgenodigd zijn. Zo voorkom je ongemakkelijke situaties.
Houd een feest dat bij jou past!
Als laatste is het belangrijk voor de gastenlijst om te bedenken wat voor feest bij jou past. Sta je niet graag in de belangstelling of houd je eigenlijk niet van feestjes? Huur dan geen grote eetgelegenheid af, maar houd het klein met een gezellig en culinair etentje met nabije familie en vrienden. Geef dus geen groot en uitgebreid feest omdat je vrienden dat verwachten, maar omdat je dat zelf leuk vindt! De volgende tips kunnen je misschien ook helpen bij het gastenlijst maken.
• Voel je niet schuldig als je sommige mensen niet uitnodigt. Het is jouw feestje, dus jij bepaalt wie mag komen.
• Nodig je van al je collega’s maar één iemand uit? Je vermijdt scheve ogen van andere collega’s door de uitnodiging rechtstreeks te versturen
• Niet alleen bij een bruiloft kun je onderscheid maken in daggasten en avondgasten. Je kunt bijvoorbeeld ook voor je jubileum 2 groepen met gasten maken die alleen ‘s avonds of ook overdag aanwezig zijn.
Gezellig feest met leuke gasten
Het is dus belangrijk om een feest te vieren zoals jij dat wilt. En als dat betekent dat je liever geen feestje viert, dan is dat natuurlijk ook goed! Uiteindelijk moet jij het naar je zin hebben op je feest, met leuke en lieve mensen om je heen. Wil je iedereen trouwens op een persoonlijke manier uitnodigen? Bekijk dan onze leuke uitnodigingskaarten. We wensen je een heel gezellig feest!